top of page

Anpassad studiegång - det är väl bra?

Skribentens bild: Håkan ErnklevHåkan Ernklev

Uppdaterat: 10 mars 2022

"Alldeles för många elever med adhd i skolan har anpassad studiegång!" så drastiskt skulle jag vilja uttrycka mig.

Anpassad studiegång är en möjlighet som rektor har att besluta om ifall en elev behöver minska ämnesbördan för att fokusera på vissa ämnen, eller för att eleven på grund av sjukdom eller annan orsak inte klarar av att vara i skolan en hel dag.


Av 3 kap. 12 § skollagen framgår att om det särskilda stödet för en elev inte i rimlig grad kan anpassas efter elevens behov och förutsättningar, kan man fatta ett beslut om avvikelser från den timplan samt de ämnen och mål som annars gäller för utbildningen (anpassad studiegång).

Anpassad studiegång avser alltså situationer när andra stödåtgärder inte har gett resultat, exempelvis för elever som av olika skäl inte är tillgängliga för utbildning.


Man kan här se att anpassad studiegång är ett ganska drastiskt steg som skall tas om andra typer av särskilt stöd inte kan anpassas tilleleven. Det är ett stort ingrepp i den enskilde elevens rätt till skolgång och kan innebära att eleven i grundskolan inte får betyg nog att söka in på önskat gymnasieprogram.

Jag har sett otaliga utredningar och beslut om åtgärdsprogram som innehåller kopplingen "eleven upplevs väldigt trött i skolan på eftermiddagen-- Vi beslutar därför om anpassad studiegång."


Problemet med detta är att för våra barn med adhd, och adhd-liknande problematik, är "trötthet" inget som generellt kan botas med kortare skoldagar. Det handlar inte om "behov av sömn" utan tröttheten uppstår i den stress och det skav som ständigt infinner sig i en skola som inte anpassas, i den miljö som skolan erbjuder och i den undervisning som skolan genomför.

Och då skall vi notera att först skall skolan ha vidtagit andra stödåtgärder, det vill säga ha utrett och åtgärdat elevens olika behov utifrån hens förutsättningar - innan man fattar beslut om anpassad studiegång!


Anpassad studiegång skall inte användas som ett sätt att "bota" elever med adhd, utan som ett kraftfullt verktyg om alla andra anpassningar och allt annat särskilt stöd visar sig inte fungera. Skolan måste inse att dom har ansvaret för att eleverna kan vara i skolan hela dagen utan att bli trötta och utmattade!


I mina föreläsningar tar jag upp frågor kring bland annat anpassad studiegång!





コメント


Du följer nu min blogg! Tack! :)

Skriv in din e-postadress ovan och klicka på "Följ min blogg!" så får du meddelande varje gång ett nytt inlägg finns att läsa! Du kan när som helst avprenumerera!

Kontakta mig
  • Facebook Social Ikon

Frågor om kurser, min verksamhet eller om tecken och att teckna? Eller ADHD? Hör av dej till mig!  

Kontaktinfo
Om Tecknologen AB

0705 - 66 48 22 (Håkan Ernklev)

Lundsbrunn

hakan@tecknologen.se

Information om personuppgiftshantering

Tecknologen AB är ett familjeföretag som håller utbildningar i teckenkommunikation och föreläsningar om ADHD över hela landet. 

Jag genomför teckenutbildningar på alla nivåer och med alla typer av inriktningar - och har så gjort i över 30 år!

bottom of page