top of page

Föreläsningar om adhd

Välkommen att kontakta mig för mer information och bokning av föreläsningsdag, halvdag eller kväll.
Även arbetsdagar kring adhd och förhållningssätt . 

icza_kollar_lapp_besk_edited_edited.jpg

Om föreläsningarna

Föreläsningarna handlar inte så mycket om det medicinska kring diagnoserna, utan jag vill ge dig en guidad insikt i hur livet kan vara med en adhd-diagnos och ge dig pedagogiska tankeverktyg som du själv kan forma utifrån ditt barn eller din elevs behov och möjligheter.
Jag har själv en adhd-identitet och har egna barn med olika diagnoser och utmaningar.
Utifrån mina erfarenheter, självupplevda insikter och tankar kring egna barns problem och utmaningar i skola och liv, formar jag tankar och råd utifrån ett landskap där vi alla har möjlighet att skapa förutsättningar för ett bra förhållningssätt till de barn och unga som behöver det mest.

​

Välkommen att höra av dig med frågor och tankar!!

HÃ¥kan1.png

Håkan Ernklev

NYHETSBREV: Adhd-landskapet

Vill du få mitt nyhetsbrev med tankar, förslag, funderingar och idéer kring förhållningssätt och annat som berör adhd-problematik inom bland annat skola, familjeliv och fritid - fyll i formuläret.

Jag planerar en ADHD-resa med mina föreläsningar genom delar av landet. Vill du jag ska komma till din ort?
Fyll i formuläret via länken nedan - så kan det bli så!

​

ADHD-föreläsning på din ort?

Vill du diskutera mer om eller boka någon av mina 
föreläsningar, studiedagar eller samtalsgrupper?
Eller vill du jag ska lägga till din kommun som "hållplats" i kommande föreläsnings-turnéer? 

Klicka här och anmäl ditt intresse!

"När Håkan pratar om adhd så pratar han med dig och mig om någonting som är mer angeläget än vi kanske först tror. Skolledaren, den förtvivlade mamman, kompisen, partnern, du och jag.  

Han pratar inte om gränsen mellan diagnos och inte diagnos, utan om landskapet vi alla befinner oss i, våra egna landskap som ser olika ut. Kanske finns det broar och kollektivtrafik i mitt landskap men i barnet med adhds landskap finns inga broar eller bussar. Där finns branta stup och hala vägar och kanske en vulkan vars utbrott förändrar landskapet.

När Håkan pratar om adhd pratar han om hur vi, du och jag kan lära oss barnets landskap och lista ut hur vi kan hjälpa till att bygga de där broarna, kanske sanda lite. 

Det är väldigt angeläget, för alla känner vi någon som kan behöva en grusad gång och alla är vi någon som skulle kunna grusa. När Håkan pratar om adhd gör han det med en förståelse för problematiken och med en värme som sprider sig. Vi får skratta och kanske till och med gråta lite men mest av allt får vi tänka i banor som vi kanske inte har tänkt förut, på hur vi kan göra livet så mycket lättare med mycket enkla medel."

/ Josefine Sandberg, Lärare

(efter föreläsning i Umeå)

Vad är mindre bra att säga till ett barn med adhd? Och varför?

Klicka på knappen för exempel!

bottom of page